Fotografia in bianco e nero

In questa sezione troverete argomenti sul significato della fotografia in bianco e nero, sulla tecnica usata e gallerie fotografiche che attraversano generi che fanno parte del mio percorso artistico:

Alcune di queste fotografie hanno una storia, sono state pubblicate da musei o da organizzazioni internazionali, sono state esposte in  mostre ed eventi multimediali, fanno parte di progetti o sono semplicemente “cammei”, “pezzi unici”, così come i quadri. Le gallerie riguardano foto in “fine art”, street art photography, ritratti di gente comune, ritratti di Premi Nobel, personaggi famosi, foto di architettura e di città, eventi.

Gran parte della foto d’autore è scattata in bianco e nero. Gran parte dei reportage sono scattati in bianco e nero. La foto d’arte viene spesso proposta in bianco e nero. Ci si chiede perché, visto che il mondo è a colori. Si dice che il bianco e nero sia uno stile per “intenditori”.

Perché mentre il grande fotografo fa del bianco e nero la sua cifra, il pittore la fa del colore ed entrambi raccontano la realtà? E’ una scelta stilistica o c’è qualcosa di più?

In altre parole qual è il fascino del bianco e nero e soprattutto qual è la sua potenza?

La nostra percezione della realtà avviene in gran parte attraverso i contrasti, per vuoti e per pieni, per presenze e per assenze e non solo nella realtà visiva ma anche in quella emozionale. Il buio è assenza di luce, il deserto è assenza di acqua più che presenza di sabbia, il male assenza di bene. Luce, acqua, bene, vita: sono presenze. Buio, deserto, male, morte: sono assenze.

Il bianco e il nero ripropongono visivamente l’eterna dualità tra vita e morte. In mezzo scorre l’esistenza con i suoi infiniti toni di grigio.

 

Patrizia Genovesi ©

 

Vision, photo by Patrizia Genovesi ©

Vision, photo by Patrizia Genovesi ©

 Black and White Abbey, Italy.

In this section you will find reflections on the meaning of black and white photography, the technique that I have used, and also photo galleries that cross different genres that are part of my artistic career:
Some of these photographs have a history, were published by museums or by international organizations, have been shown in exhibitions and multimedia events, are part of projects or are simply “cameos”, “unique”, as well as paintings. In fact, the painters do not get asked “the serial production” which is often demanded to photographers.
The  galleries concern photos defined as “fine art”, portraits of Nobel Prize winners, street art photography, portraits of ordinary people, celebrities, photos of architecture and city events.

Torino, Black and White photo by Patrizia Genovesi

Torino, photo by Patrizia Genovesi ©

Torino
Town. cm 48×32
Hannemule Photo Rag® Bright White

Many art pictures are in black and white, as well as many of the greatest reportage photographs. Fine art photography often is proposed in black and white. The black and white is often seen as a “connoisseur style”.

One wonders why, considering that the world is in color. That color has always been the core of painting. How can it be that the great photographer makes black and white her characteristic while the painter makes the same with colors, and both tell truth? Is this simply about stylistic choice or is there something more?

In other words, what is the appeal of black and white, and wherefrom does it take its energy? Our perception of reality is largely conveyed by contrasts, empties and fulls, presences and absences. This happens not only in visual reality, but also in the emotional one. Darkness is the absence of light, a desert is more absence of water than abundance of sand, evil is absence of good. Light, water, good, life: all these are presence. Dark, desert, evil, death: these are absence. The black and white visually reproduce the eternal duality between life and death. In the middle, life stands, with its infinite shades of gray.

 

Patrizia Genovesi ©